Sobre el traçat d’ un laberint i un calendari mensual

M’han fet a mans aquest dibuix arrencat d’una llibreta, amb unes paraules a cau d’orella: “és el plànol d’un laberint secret”.

Li dono un cop d’ull. D’on ha sortit això? No identifico l’entrada ni l’objectiu. Afinant molt, puc diferenciar panys de porta i habitacions al costat dels camins. Bifurcacions i creuaments estranys, realment no sé per on s’ha de circul·lar.

Un laberint on el camí no és clar, hi ha panys amb clau, habitacions o cases i sense objectiu clar? Del mateix tipus d’estructura mental creativa ha de sortir -segurament- aquest calendari mensual dibuixat i conservat sobre una pissarra cassolana. Aventurant-me com a hermeneuta puc dir que el perímetre el·lipsoidal representa el mes, les divisions triangulars els dies, i els conjunts de divisions triangulars les setmanes. Encara no he pogut desxifrar l’ús del color, de les files de cercles, de les anotacions amb números, ni dels espais no definits entre els paquets de dies.

Arran d’aquestos dos documents gràfics volia recordar que cada context cultural determina l’estructura mental dels seus integrants, i filtra la seva comprensió i -per tant- interacció amb el món.

Penso si això és una característica de la cultura tal i com s’entenia fins al segle XX.

Potser ara -segle XXI- haurem de començar a raonar i crear al marge de l’aparent lògica del nostre discurs mental.

Cada cop recordo més els escrits d’en Foucault.

Anuncis

4 responses to “Sobre el traçat d’ un laberint i un calendari mensual

  1. Que hi ha de més críptic i redundant que un laberint secret! Si l’objectiu d’un laberint és amagar l’objectiu, quina millor forma que no mostrar, ni tant sols, el punt de sortida.
    Del laberint físic entrem al laberint temporal, amb un calendari-guia críptic que només permetrà als iniciats navegar per la setmana.
    No hi veig un problema cultural. Veig un fet d’estructura mental. Jo m’he recordat d’unconte del Petit Princep, aquell en el que el fill li ensenya un dibuix al pare i li pregunta “que et fa por'”. I el pare, sorprès per l’absurditat i segur del seu raonament respon “Com vols que faci por un capell?”. I el nen, mig indignat de la ignorància paterna i més sorprès per la incongruència de la resposta li diu “però pare, si és una boa que s’ha empassat un elefant”.
    El dibuix del laberint, la boa del nen, em fan recordar la llibertat, la virginitat mental dels infants. Hi ha una lògica, però és una lògica caòtica i àcrata. Lliure.
    I no em d’oblidar que el caos és el fonament de l’univers.
    Per això ens desconcerta, per això entrem en conflicte. No culturalment, si no amb nosaltres mateixos (és el mateix conflicte que tenia Saint-Exupéry el segle passat, és el mateix que tenim nosaltres davant aquest laberint). És el problema de fer-nos adults.

    • D’un n’hi dó el comentari! Merci.
      Anal.litzant l’exemple de la boa i el capell, jo el vec a l’inrevés: com un problema cultural i no d’estructura mental.
      El nen com no està “civilitzat” veu les coses directament -amb moltes possibilitats- sense les ulleres que la cultura li posa al pare.

  2. Quina diferencia de visió hi ha entre un nen de la Xina i el seu pare? I entre un nen pigmeu, o un nen alemany, o un nen del segls XVI i els seus respectius pares?

    Els nens es poden imaginar infinitats de mons. Els pares estan condemnats a conèixer el món on viuen (per això estan civilitzats, per això poden sobreviure).

    La nostra cultura (catalana segle XXI) en això no es diferencia de cap altre.

  3. Retroenllaç: El laberint transparent d’Itinerània al Trapezi de Reus | Bon dia , Arquitectura !·

Si vols deixar un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s