Parelles de dibuixos de l’arquitecte Eleuterio Nicolás

És un plaer mostrar-vos unes parelles temàtiques de dibuixos del meu amic Eleuterio Nicolás, arquitecte (Barcelona, 1971). Diferenciant els dibuixos fets al carrer (amb el quadern “Le Corbusier”) -per plaer- dels dibuixos de projecte -fets a un estudi d’arquitectura, amb una intenció concreta- .

DIBUIX D’INTERIORS/ A la casa Rural on estiuejaven a Port del Comte, en Lute capta el joc de cartes de les seves filles i l’amplia descrivint exhaustivament tota l’ambientació, persones, cadires, portes, flors, texturitza paviments, biguetes sostre, taula de joc…

dibuix filles port del comte

Mireu en canvi aquest primer dibuix de projectes aquarel.lat. Primer, les pinzellades de color transmeten molta energia. En un segon cop d’ull, detectem una absència total de texturització de les superfícies i cap figura humana. La desproporció del mobiliari planteja dificultats en la comprensió real de l’espai presentat.

Per què aquest canvi de descripció de l’espai? per què no hi ha posat les persones que habitaran aquest espai, el gerro a sobre de la taula, les catifes, uns coixins?

dibuix de projecte calella

DIBUIXOS DE CIUTAT/ Sortint al balcó, la visió urbana és molt atapaïda, els arbres saturant-ho tot, les ratlles de les baranes, de la taula, de les mallorquines, les balconeres dels edificis, les torretes i flors…I tot amb el mateix valor de línia. No hi ha jerarquia compositiva, no hi ha primer pla o fons,

no tengo ninguna motivación arquitectònica, dibujo hasta el alfiler, no quiero racionalizar demasiado, es mi espacio íntimo, aquí nadie me dice nada, no me interesa depurar líneas (Lute)

dibuix cruilla rossello passeig sant joan

En aquest segon dibuix de projectes, la visió seria a vol d’ocell, reduïnt molt la representació de la realitat urbana. El fullam s’ha substituït per una pinzellada de color, les finestres són dues línies. Estratifica volumètricament, tramant el conglomerat perifèric i amb un to superior el massís muntanyós del darrera.

dibuix de projecte 1

DIBUIX DE RACONS URBANS CARACTERÍSTICS/  El dibuix del pont de Camprodon és efectista, elaborat. A nivell compositiu està massa enganxat el paisatge que veiem per sota del pont amb el propi pont, potser faltaria reforçar la línia del pont. El puntejat o ratllat de totes les superfícies homogenitza molt el dibuix.

es un dibujo de postal, me apalanco, no hay voluntad alguna, solo ganas de dibujar, no tengo objetivos (Lute)

dibuix pont camprodonAquest dibuix de projecte presenta en primer plà un porxo que enmarca un carrer amb uns edificis aïllats i uns arbres esquelètics. Apareixen bancs, persones i vehicles. Les finestres dels edificis tornen a ser dues línies. S’introdueix una trama grisa, transparent a ma dreta, que li dóna un aire molt sofisticat al dibuix. Seguiria el corrent reduccionista del dibuix de l’arquitecte Albert Viaplana.

dibuix de projecte 2DIBUIX DE ZONES ENJARDINADES (PARCS)/ Un talús enjardinat, amb unes escales perimetrals i un parell de rascaculs amb una nena xalant d’allò més llençant-s’hi. En Lute punteja la gespa o sorra del talús, de la part d’arribada, posa línies a les muntanyes de dreta i esquerra, punteja també l’arbre (sort que surt per sobre de la muntanya sinó passaria desapercebut).

dibuix filles rascacul AndorraFixeu-vos en el tractament del talús del dibuix de projecte. Els arbres ja no tenen puntejat per a les fulles, tot torna a ser més blanc, el talús només ocupa una part, la resta són directament murs de contenció, el paviment ja no es texturitza -a excepció d’unes línies que situen uns arbres esquelètics-. El dibuix del cotxe em penso que està fora d’escala.

Podria ser que quan en Lute dibuixa amb la seva família té una alegria instintiva, interior -no elaborada- que l’impulsa a reflexar tota la riquesa de la realitat i en canvi quan dibuixa per projectar li pesa la seva formació estètica neutralitzant-li la seva part més emocional? (hipòtesi)

dibuix de projecte 3

DIBUIX DE LA FIGURA HUMANA/Aquí no hi ha context, només un sofà i dues nenes fent estiraments. Un retolador gruixut, sense contemplacions, a boca de canó, pim-pam, quatre línies. La posició del sofà en diagonal dintre del full juntament amb les dues postures (estirada i acotxada) li donen un moviment a la imatge extraordinari.

dibuix filles sofaAquest és una altra guerra. Dues nenes assegudes a terra amb quelcom a la mà. El dibuix releva poc domini en la construcció de la figura humana (fixeu-vos en la posició de les cames i reseguiu amb la vista el seu encaix amb els malucs). En Lute punteja terra i paret, situant-nos al costat d’una paret, reforçant amb més tinta l’aresta d’intersecció. Hi ha quelcom dibuixat a la paret que no aconsegueixo reconèixer, però compositivament al quedar entre els dos caps de les figures, embolica el dibuix.

me queda mucho para la figura humana, pero quiero tirarme a muerte, puede captar un cuerpo estático, pero no reproducirlo sino lo vuelvo a ver (Lute)

Aquestos dos dibuixos em sembla que inverteixen els vicis i virtuts de les parelles  temátiques anteriors, quin seria el dibuix de projecte i quin el personal?

dibuix filles jugant

No sé què en deu pensar la seva companya Marian de tot això, però us la presento a sota corregint uns examens.

dibuix Marian corregint examensDesitjo que hàgiu xalat tant com jo mirant-los.

Anuncis

Si vols deixar un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s